Dýška a co je na nich špatně.

Pro většinu z nás je to součást každé návštěvy restaurace. Při placení účtu necháme servírce či číšníkovi víc peněž, než kolik jsme povinni. Nepsaným pravidlem je přidání obnosu rovnajícího se přibližně dvaceti procentům celkové sumy.
venkovní posezení.jpg
V samotných podnicích se pak nakládá s tringeldem různě, někdy jde do společné kasy, z níž následně zaměstnanci platí za jídlo a pití, které zkonzumují během směny. V jiných případech jdou dýška přímo do kapsy těm, kteří je dostali. Někde je také běžnou praxí, že si je nechá zaměstnavatel. Nejzvláštnější ze všech možností je pak ta, kde spropitné tvoří celou výplatu pracovníka.
Tato praxe je rozšířená především v zámoří. Ve Spojených státech tvoří často většinu mzdy suma, kterou si obsluhující vydělají v podobě dýšek. Pracovníci by si bez nich vydělali méně, než je minimální mzda. To nejen že je v rozporu s pracovním právem, navíc to dostává jak hosty, tak i pracovníky, pod velký tlak. Dávání spropitného je tak pro mnoho lidí stresující situace, neboť jeho výška vypovídá mnoho o nich samotných. Jsou tak pod přísným pohledem ostatních a vypočítání správné výše tringeldu je klíčová věc.
servírka v košili.jpg
Dýška jsou poměrně novým pojmem v této zemi. Pravděpodobně má tento systém vyplácení odměn za práci své kořeny v dobách prohibice, kdy majitelé hospod a restaurací neměli dostatečně velký výdělek, aby zaplatili své zaměstnance. Předtím bylo vyplácení peněz za službu bráno jako forma úplatku. Tento akt byl považován za neslušný a představoval urážku jak pro zaměstnance, tak i pro jeho zaměstnavatele. Dával totiž najevo, že číšník nedostává dostatečně zaplaceno, nebo že si chce host vydobýt privilegium při obsluhování.
Je paradoxní, že rozdávání spropitného v tomto případě je pro obsluhující spíše nevýhodné. Kdyby jich nebylo, byli by vedoucí nuceni vyplácet jim pravidelnou mzdu. Navíc studie z roku 2000 dokázala, že ve většině případů výše spropitného nezáleží na kvalitě služeb.
Zvláštní také je, že dýška jsou běžnou společenskou nutností jen v pohostinství. V ostatních službách by se jednalo o neobvyklý čin.

CategoriesNezařazené